Det franske hangarskib CHARLES DE GAULLE vil ikke lægge til kaj i Danmark

CHARLES DE GAULLE kommer som planlagt til de danske farvande. Men grundet coronavirus er flere aktiviteter aflyst. Hangarskibet vil således ikke lægge til kaj i Aarhus. Det oplyser Forsvarskommandoen.

Den danske fregat NIELS JUEL vil fra slutningen af marts være en del af den skibsgruppe, der står for sikkerheden omkring det franske hangarskib. For at undgå en eventuel smittespredning med coronavirus er flere aktiviteter i forbindelse med hangarskibsgruppens besøg aflyst. Det betyder, at hangarskibsgruppen vil være i de danske farvande, men de vil ikke komme til at lægge til kaj i Aarhus, som det ellers har været planlagt. Besætningerne om bord på skibene får ikke landlov, og der vil ikke ske besøg på skibene fra dansk side.

Det er iøvrigt anden gang, at F 363 NIELS JUEL bliver indsat i hangarskibsgruppen. Sidste gang var i 2019, hvor fregatten deltog i gruppens operationer i Middelhavet.

Fakta om den franske hangarskibsgruppe:
Hangarsskibsgruppen består af hangarskibet CHARLES DE GAULLE, der har en fast besætning på cirka 2000 mand og som vejer omkring 40.500 ton. Derudover består gruppen af et antal eskorteskibe, ofte en ubåd og et forsyningstankskib (tankskib). Hertil kommer ca. 30 skibsbaserede fly og helikoptere.

Landskontoret:

Trondhjemsgade 5 kld.