Page 7 - Marineforeningens Tidsskrift: Under Dannebrog
P. 7

SØVÆRNET OG MARINEHJEMMEVÆRNET



          Marinehjemmeværnets MIF-M er på vej






          EN RÅKOLD DAG I DECEMBER BLEV ET
          FORSLAG TIL MARINEHJEMMEVÆRNETS
          KOMMENDE FARTØJER PRÆSENTERET
          FOR INTERESSEREDE PÅ SLIPSHAVN.

          Af Jane Noesgaard Larsen og Bjarne Olsen -
          MHV FST (Tilpasset af Red.)

          Det var rigtig køligt og blæsende på Slipshavn,
          men det hindrede bestemt ikke et større antal
          besøgende i at hilse på et af skibene, der indgår
          som et delprojekt i det nye forsvarsforlig. Et af
          initiativerne handler om fornyelse af fartøjerne
          i Marinehjemmeværnets flåde, herunder den
          krævede kapacitet for at kunne dække de opga-
          ver, der stilles Marinehjemmeværnet af Forsvaret.
                                               Den tidligere lodsbåd fra DanPilot tilpasses Marinehjemmeværnets behov.
          MIF-M
          (MARITIMT INDSATS´-FARTØJ-MEDIUM)
          Et bud på et muligt fartøj er netop MIF-M, som
          pt. er ved at blive indkøbt til en forsøgsperiode
          på 2 år. Oprindeligt var tanken at lease fartø-
          jerne, men en helhedsvurdering af økonomien,
          hvor leasingydelse og evt. salgspris er inddra-
          get i budgetoverblikket, har vist, at det er mere
          rentabelt og bedre i praksis at indkøbe de 3
          fartøjer, som er med i projektet. Forventningen
          er, at der kan afholdes navngivningsceremonier
          for fartøjerne i april 2019.

          FARTØJERNE ER TIDLIGERE
          LODSBÅDE FRA DANPILOT OG HAR
          FØLGENDE BASISDATA:
          • L×B: 13,9×4,7 m
          • Dybgang: 1,35 m
          • Motorer: 2×500 hk Volvo Penta
          • Besætning: 4-6 personer (redningsmidler til
           8) med minimum følgende funktioner: NAV
           III (MIF-fører), NAV II, MOPA og dæksgast   Vue over styrehuset i et Maritimt Indsats-Fartøj-Medium (MIF-M).   (Foto Ole Friis)
          • Aktionsradius: 24 timer (fuld kraft)
          • Hastighed: ca. 21 knob          • Der monteres 2 gange 8-mands rednings-  De mange fremmødte på Slipshavn fik en kold
                                              flåder (nuværende er 2 gange 4-mands)  oplevelse udenfor, men en varm velkomst af
          FORELØBIGE ÆNDRINGER              • Lodstrappen foran fjernes        Marinehjemmeværnets udsendte sagsbehand-
          I første omgang er følgende ændringer på tale   • Der fjernes en køje (underkøje) til opsætning   ler Claus Henning Jensen Grell og sektionschef
          til de 3 MIF-M-fartøjer:            af stores-kapacitet til redningsmidler m.m.  Klaus Rehkopff. Begge trodsede kulden og
          • Fartøjerne skal males grå       • Der tilføjes en elkedel, så der kan laves kaffe   svarede på utallige spørgsmål fra de nysgerrige
          • Der opsættes alm. søgelænder hele vejen   og evt. nudler m.m., der kan laves med ko-  og engagerede fremmødte.
           rundt                              gende vand.
          • I stævnen placeres en affutage til let maskin-
           gevær (LMG), forberedt til tungt maskinge-
           vær (TMG)
                                                                                             for SØVÆRN og SØFART  |  7
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12