Page 2 - Marineforeningens Tidsskrift: Under Dannebrog
P. 2

KOMMENTAR



          Turister er troløse






          Af Lars H. Olsen, master i offentlig ledelse  Strategien har tre bærende elementer: åben-
                                            hed, samarbejde, nytænkning. Strategien skal
          Hvis det maritime Danmarks kulturinstitutioner   sikre, at Fregatten Jylland senest i 2025 vil
          som for eksempel Springeren i Aalborg, Peder   være en international anerkendt attraktion i
          Skram i København, Fiskeri- og Søfartsmuseet   verdensklasse og en virksomhed, hvor viden
          i Esbjerg eller Fregatten Jylland i Ebeltoft fort-  om ”alt inden for store træskibe” rækker ud
          sat skal være attraktive at besøge, så skal der   over landets grænser. At udvikle sig til en at-
          sættes nye sejl. Det kulturelle maritime Dan-  traktion i verdensklasse er en langvarig proces,
          mark skal forstå de ønsker og krav, der stilles   der med baggrund i et idekatalog skal skabe
          fra den moderne gæst.             interesse hos de fonde og andre, der forventes   PEN PICTURE
                                            at bidrage økonomisk til realiseringen.  Lars H. Olsen, Master of Public
          I ”gamle dage” tog vi på ferie for at slappe af og                      Management - Strategic Management
          restituere. For 30 år siden tog vi på ferie for at   Samarbejde er en anden forudsætning for at   fra SDU, er arkitekten bag Fregatten
          lære fremmede kulturer at kende, men nu vil vi   kunne tilbyde både borgere og gæster de op-  Jyllands strategiplan. Indtil udgangen
          selv deltage - selv skabe oplevelsen.  levelser, det indhold og den læring, som de   af april 2019 er han løst tilknyttet
                                            ønsker.                                Fregatten Jylland som konsulent for
          I ”gamle dage” var vi på ferie det samme sted   – Jeg vil give museet tilbage til esbjergenser-  bestyrelsen.
          i flere uger og vendte tilbage år efter år. Nu   ne. Alle kender museet, men næsten ingen   Han har en lang karriere som leder i
          er det en forlænget weekend i Paris, roman-  kommer her, siger direktøren for Fiskeri- og   både den private og offentlige sektor,
          tisk forkælelse på et slot i Harzen, off-piste i   Søfartsmuseet også i førnævnte artikel.  blandt andet som kommunaldirektør i
          alperne og fordybelse på en højskole, og dertil                         Fanø Kommune og direktør i Videncen-
          kommer de specielle personlige interesser som   Næsten endnu stærkere er Fregatten Jyllands   ter for Kystturisme, der var forløberen
          eksempelvis lystfiskeri eller drageflyvning.  identitet, hvor Ebeltoft er synonym med Fre-  for det nuværende Dansk Kyst- og
                                            gatten Jylland og omvendt. Men heller ikke på   Naturturisme.
          I ”gamle dage’ blev vi inspireret af rejsebureau-  Fregatten kommer de lokale i stort tal.
          ernes kataloger til at vælge feriedestination og   Identiteten og samhørighed bør derfor udvik-  ved Helgoland den 9. maj 1864, der gør det
          oplevelser. Nu er det Google, Visit-XYZ, Tripad-  les i et tæt samarbejde med de øvrige stærke   relevant for de mange at besøge Fregatten. Det
          visor, og Airbnb, der lidt tilfældigt sætter ferie-  lokale kulturinstitutioner. Fregatten skal åbne   er ikke håndværkernes færdigheder, der væk-
          kursen og fortæller os, hvilke oplevelser vi selv   sig yderligere over for lokalsamfundet og give   ker nysgerrigheden alene. Det er ikke krudt og
          kan være med til at skabe.        adgang.                            kugler, der har alles interesse. Ingen attraktion
                                                                               kan være relevant for alle på samme tid. Derfor
          Det er den konkurrence, som de fleste histo-  En tredje forudsætning for fremtidig vækst og   skal attraktioner som Fregatten Jylland finde
          riske og kulturelle attraktioner er oppe i mod   succes er at skabe relevans for de gæster og   den rigtige balance og skabe relevans for dem,
          - også de maritime – i kampen om gæsterne,   lokale, der skal besøge attraktionen.  som man ønsker at tiltrække som gæster i dag
          om turisterne.                                                       - og huske, at i morgen er der andre gæster,
          – Vi får et udfordrende år, budgetterne holder   I Esbjerg kan man ikke få tyskerne til at se på   hvor andet er relevant for dem.
          ikke, og der skæres ned i de offentlige tilskud.   sæler og fisk, når der står et verdensklasse
          Samtidig er nyhedens interesse fortsat høj   Tirpitz Museum med en tysk historie. Og et Va-  UNIKT SKIB
          for Tirpitz og Vadehavscentret, udtaler David   dehavscenter med det, som tyskerne kommer   Der skal arbejdes på alle fronter alle dage og
          Dupont-Mouritzen, direktør for Fiskeri- og Sø-  allermest efter - natur, Vadehav og fugleliv.  hele året for at tiltrække gæster. Fregatten Jyl-
          fartsmuseet til Jyske Vestkysten den 22. de-                         land er et helt unikt skib, hvor skibet, grundfor-
          cember 2018.                      I Ebeltoft kan man ikke få danskerne til at be-  tællingen og håndværkernes kompetencer kan
                                            søge Fregatten Jylland, når Djurs Sommerland   bidrage til relevante nye oplevelser, der er en
          UNDER FORANDRING                  og Ree Park lokker en varm sommerdag, og   forudsætning for den fremtidige vækst.
          Turisme- og oplevelsesindustrien er under for-  Kattegatcenteret giver ly og oplevelser, når det
          andring, og de maritime institutioner skal mar-  regner.             Maritime attraktioner er ikke kun et fokus på
          kere og udvikle sig i et turbulent marked. Det er                    en kortsigtet driftsøkonomi. Det er et sejt træk
          derfor, at Fregatten Jyllands bestyrelse i 2017   Selv hvis Fregatten brugte det dobbelte til   med at skabe relevante oplevelser for den en-
          udarbejdede strategiplanen Rethink Fregatten   markedsføring, ville gæsterne ikke komme,   kelte gæst - både i Esbjerg, i Ebeltoft og i andre
          Jylland 2018-2025.                medmindre det er relevant. Det er ikke slaget   byer, der huser vores maritime kulturarv.


          2  |  for SØVÆRN og SØFART
   1   2   3   4   5   6   7