Verdens første søstjernefabrik klar til brug

Fredag den 29. marts 2019 kunne finansminister Kristian Jensen klippe den røde snor ind til produktionslokalerne på Vestjyllands Andels nye fabrik, der er placeret i Salling nord for Skive.

- At verdens første søstjernefabrik ligger i Danmark kan næppe overraske. Den lægger sig i en tradition af danske virksomheder, som tænker ud af boksen, og som får løst et problem ved at gøre den til en ressource. Når økologiske grise og kyllinger kan blive fodret med søstjerneprotein, er det samtidig endnu et eksempel på, at dansk landbrug og fiskeri tør gå nye veje med kreative og innovative løsninger, fortalte Kristian Jensen.

Efter sin åbningstale blev Kristian Jensen fulgt op af Peder Chr. Kirkegaard, borgmester i Skive Kommune. Han kunne bl.a. glæde sig over, at den gode historie havde fundet vej til og slået sig ned i hans lokalområde. - Her får vi en fabrik, der gavner miljøet og bidrager med en masse positive vinkler. Det er generelt en meget fin historie, og vi er da også taknemmelige for, at Vestjyllands Andel har valgt at placere sig her i Greenlab Skive. Fabrikken bliver således del af en ny energisymbiose og matcher den trend i tiden. Der er ikke noget, der er så galt, at det ikke kan omdannes og blive til noget godt, lød det fra Peder Chr. Kirkegaard. Også Leif Haubjerg, bestyrelsesformand i Vestjyllands Andel, var blandt dagens talere. På landbrugets vegne fremhævede han de muligheder, som søstjernefabrikken giver. - Med det her projekt frembringer vi en formidabel proteinkilde, som kan blive til stor gavn for husdyrproduktionen i en verdensdel, hvor proteinforsyningen traditionelt kommer fra andre verdensdele. Det glæder naturligvis os landmænd, som lever af naturen, lever i naturen, men også lever for naturen, fortalte Leif Haubjerg.

Søstjernefabrikken var én af Steen Bitsch´ første projekter, da han i 2017 blev ansat som nye direktør i Vestjyllands Andel. I forbindelse med sin tale kunne han således også berette om en vis skepsis, da han fremlagde sine idéer. (Kilde: Vestjyllands Andel)

Landskontoret:

Trondhjemsgade 5 kld.