Store kraner nedtager i uge 44 krydsmasten på fregatten JYLLAND

Hvert år modtager DSI Fregatten JYLLAND 3,4 mio. fra finansloven til bevaring af skibet, som i dag ligger i dok i Ebeltoft. Fregatten JYLLAND er betragtet som et nationalt klenodie og en del af verdens maritime kulturarv.

Hver dag, året rundt restaurerer og vedligeholder en fast stok af skibshåndværkere skibet. I november 2018 opsættes det næsten 1000 m2 amovibletag og i vinteren 2018 og 2019 skiftes krydsmasten, der er den bagerste mast af ialt tre master.

Inden vinteren sætter ind, bruger mandskabet tre uger på at opsætte vintertaget som er et væsentligt element i skibets bevaringsplan. Taget blev etableret ud fra tilgængeligt kildemateriale og ved hjælp af en bevillig fra A.P. Møller Fonden i 2014. Publikum kan følge processen på helt tæt hold. Taget nedtages hvert år til Påske.

I uge 44 ruller de store kraner fra BMS ind på fregatøen, for at hjælpe til med at afrigge krydsmasten, som skal renoveres. Sidste gang var for ca. 17 år siden, hvor der blev lavet en ny topmast. Denne gang er det bom og gaffel, der skal udskiftes på grund af rådskader. Men arbejdet kræver, at den store mast lægges ned. Arbejdet med at skabe gaffel og bom kommer til at foregå i værftshallen, hvor publikum kan følge arbejdet i løbet af vinteren. (Kilde: DSI fregatten JYLLAND)